Sunday, September 7, 2008

Bloggerii romani vor mai multa publicitate pe site-urie lor, insa firmele nu se inghesuie

Marea majoritate a bloggerilor din Romania care au publicitate pe site-urile lor au castigat sub 500 de euro anul trecut, au aratat rezultatele Blog Marketing Survey, un sondaj la care au raspuns 441 de bloggeri. Cifrele indica si faptul ca majoritatea celor care detin un blog asteapta oferte din partea firmelor de publicitate, dar si comunicate de presa de la departamentele de PR. Audi a oferit cate un autoturism A4 mai multor bloggeri romani aflati printre cei mai cititi din tara noastra si Dacia a pus bannere pe mai multe bloguri intr-o campanie estimata la 5.000 de euro. Campania "IBM pe bloguri" a adus in atentia publicului sase produse destinate companiilor, iar marketonline.ro si-a adus produsele tot pe bloguri. In acelasi timp, daca aruncam o privire pe cateva jurnale online din "A list" (cele mai citite!), vom sesiza si alte reclame, mici, dar care transmit un mesaj destul de clar: blogurile devin si o platforma pentru publicitatea online… si in Romania. "Se pot face bani din bloguri in Romania si eu sunt unul din cei cativa bloggeri care traiesc din blog", spune Vali Petcu, unul dintre cei mai cititi bloggeri de la noi. "Am facut un experiment in care incercam sa traiesc doar din banii castigati din blog, fara a ne atinge de salarii. Experimentul a reusit, eu intre timp nemaifiind salariat", a explicat Petcu. Cu toate acestea, consultantul new media, Cristian Manafu, spune ca exista o reticenta a comunicatorilor fata de blogging. Aceasta vine in principiu din neintelegerea mediului si din lipsa unor informatii foarte importante.
Public-tinta diferit
Blog Marketing Survey a fost o initiativa a lui Cristian Manafu (manafu.ro), consultant new media, si a lui Mircea Scarlatescu, managing partner la FYB. Cei doi au explicat ca sondajul a aparut ca un raspuns la mai multe intrebari pe care oamenii din PR si publicitate le-au lansat in ceea ce priveste comunicarea pe bloguri. "Blogosfera este vazuta acum ca o noua platforma de comunicare spre anumite grupuri de public, a caror atentie este destul de greu de prins prin media traditionala", spune Cristian Manafu. El mai spune ca "tintele" folosesc RSS-ul pentru a-si obtine anumite informatii zilnic.
Google AdSense versus publicitate directa
Conform datelor din acest studiu de piata, 37,8% din respondenti au implementat pe site sistemul de publicitate online al Google, AdSense, in timp ce 16,8% afiseaza bannere publicitare obisnuite, 13,8% microbannere, iar 11,9% redacteaza insemnari platite. Daca adunam ultimele trei procente, vom constata ca marea majoritatea a bloggerilor castiga bani din publicitatea locala care vine in mod direct de la o anumita firma si nu prin Google.
Chiar se fac bani?
Este una dintre intrebarile pe care cei cu care am discutat le primesc de la toti cei care sunt incepatori. Vali Petcu a explicat ca "partea de care multi nu vor sa auda e cea cu munca multa, aplecare spre scris, «nas» pentru subiecte si, desigur, a avea ceva de spus". El crede ca sunt prea multi cei care se asteapta sa aiba castiguri mari, foarte repede si fara a depune foarte mult efort, insa crede ca acest lucru nu este reteta succesului. "Eu lucrez cam 14 ore pe zi, din care foarte multe pentru blog", ne-a declarat Petcu.
Castiguri de peste 3.000 de euro
Asta au declarat aproape 40 de bloggeri dintre cei care au participat la Blog Marketing Survey. Chiar daca pare o suma foarte mare, daca facem un calcul, pe luna bloggerul castiga sub 300 de euro, ceea ce nu este mult. "In conditiile in care e rezonabil sa spui ca un blogger poate castiga in medie 150 de euro lunar, suma respectiva nu este chiar asa de mare", crede Cristian Manafu. Totusi, consultatul spune ca are totusi o rezerva fata de suma de mai sus, insa "daca ne uitam la restul rezultatelor acestea par in regula". Adica 70,8% din respondenti castiga anual sub 500 de euro din reclamele de pe blog, 11,9% au intre 500 si 1.000 de euro, iar 7,6% au declarat ca au inregistrat venituri cuprinse intre 1.000 si 2.000 de euro.
Reteaua lui Zoso
Exista in momentul de fata o retea de 16 bloguri care functioneaza sub numele de "blog20" sau "reteaua lui Zoso", dn care fac parte site-uri precum visurat.ro, monden.ro, piticu.ro, subiectiv.ro si altele, alaturi de site-ul initiatorului. Cu toate ca au participat pana in momentul de fata la cele mai multe campanii de publicitate, Vali Petcu spune ca nu castiga peste 3.000 de euro cu site-ul sau. "In principiu, cei care obtin aceasta suma nu au site-uri in limba romana", a explicat acesta.

No comments: