Wednesday, September 23, 2009

Experienta CFR


La 20 august 1854 s-a inaugurat linia Oravita - Bazias, in lungime de 62,5 km, find prima cale ferata din Romania, avand ca principal obiectiv transportul carbunelui din Muntii Aninei si pana la portul de pe Dunare, cu destinatie Austria. Apoi s-au tot extins prin toata tara, construindu-se pe rand noi cai ferate, unind orasele mari ale tarii, aducandu-se locomotive noi din Anglia, Franta si Austria. S-au construit mari poduri si tuneluri ferate, cel mai important pod de cale ferata find cel care traferseaza Dunarea la Cernavoda, terminat in 1895 de Angel Saligny. Cel mai lung tunel de cale ferata din Romania se afla in judetul Brasov, mai exact in comuna Teliu inca din anul 1929. Lucru interesant, in zi festiva de inaugurare a tunelului, fericit nevoie mare, pentru ca isi vazuse proiectul dus la bun sfarsit, inginerul sef s-a suit pe podiumul festiv cu doua fire in mana pentru a conecta tunelul la reteaua electrica. Printr-un scurt circuit nefericit tunelul si-a luat atunci partea de jertfa umana. Cei mai superstitiosi dintre localnici inca mai cred ca in tunel a ramas fantoma inginerului. Recent un psihopat fost lucrator la CFR a demontat cateva suruburi de pe linie si a deraiat acceleratul de Timisoara care trecea pe undeva pe langa Caracal, s-a gandit bine omul cand a facut faza asta, daca tot se spune ca in Caracal s-a daramat carul cu prosti, de ce sa nu si deraieze trenul cu prosti tot acolo. Fericit lucru e ca nimeni n-a patit nimic, ceea ce confirma ipoteza ca trenul este cel mai sigur mijloc de transport. Personal imi place sa merg cu trenul foarte mult, e o experienta interesanta, e ceva pitoresc, e o mica aventura. In tren poti fuma, desi legea spune ca e interzis, in tren poti socializa, in tren poti bea, in tren te poti relaxa ascultand muzica si vizionand peisajele patriei, poti da bani la nasu', sau poti dormii ca o caramida, ce mai incolo si incoace e un vis. Intraderar ca mai exista si intarzierile cu orele, sau caldura si frigul excesiv din trenuri, sau mirosul ciudat, sau faptul ca wc-urile sunt cam jegoase. Cea mai clasica experienta este cea cu personalul, care face o eternitate indiferent unde vrei sa ajungi si opreste in fiecare halta din drum, aici gasesti toate tipurile de oameni posibili, de la navetisti, la curve, la tigani, la straini, la drumeti. Apoi celelate cum ar fi acceleratul, rapidul sau IC, sunt ceva mai civilizate, dar la fel si aici este presarat acel iz specific al Romaniei. Acestea sunt mai civilizate si ajung mai repede, aici mai avem si vagoane restaurante, de unde puteti gasi tigari si bere rece si daca aveti noroc wc-urile pot fi chiar curate uneori. Garile sunt si ele o interesanta locatie de vizitat, cu arhitecturi interesante si acel aer vechi de epoca care le inconjuara. Orasele mai mari au gari mai pompoase, cea mai mare find desigur Gara de Nord a Bucurestiului, si continua pana la cele mai mici, pana la o casuta pe care scrie CFR in mijloc de munte. Toate garile au un stil diferit, cu cladiri interesante, cu trenuri garate care asteapta sa hoinareasca prin tara si cu tot soiul de chestii care incanta o privire dornica de acel aspect de epoca veche, majoritatea sunt relativ neingrijite, dar la noi si astea au un specific aparte. Una peste alta, cu bune si cu rele experienta CFR e o ocazie de a gusta din dulcele amar ce caracterizeaza intreaga Romanie contemporana.

No comments: